چشم های بی سو دارند و خمیازه های پشت سر هم می کشند! بی حوصله و نالان هستند ! سست و سنگین قدمبا رزیم غذایی ما، انرژی بدنتان را ۲ برابر کنید!    بر می دارند و حتی نشستن شان هم مثل آدم های عادی نیست. تقریبا می شود گفت آنها همیشه در حال وارفتن هستند.

همین که سر صحبت را با آنها باز می کنی از خستگی و سستی شان دم می زنند و می گویند چنان بی انرژی شده اند که انگار کوه کنده اند. اما حقیقت این است که کوهی در کار نیست! آنها فقط راه درست افزایش انرژی بدنشان را نمی دانند.

بعضی ها خیال می کنند خستگی و ساعت هایی که به نظر می رسد بدن کاملا خالی از انرژی می شود، اجزای تفکیک ناپذیر زندگی مدرن هستند، اما این تصور درست نیست چراکه در نزدیکی هریک از ما انسان هایی وجود دارند که همیشه تازه و شاداب و پرانرژی به نظر می رسند و هرگز از ناتوانی و سستی دم نمی زنند، آنها به سرعت فعالیت می کنند، اهل بی حوصلگی و بی حالی و شکایت نیستند، کارمندانی محبوب برای اداره اند و همسرانی فعال برای خانه، همه از آنها راضی هستند و از همنشینی شان لذت می برند، می دانید چرا؟ چون همیشه سرشار از انرژی هستند. می خواهید بدانید این انرژی از کجا می آید؟



خیلی ها به تقلید از همین انسان های موفق و پرانرژی، دست به راه های عجیب و غریب می زنند. یکی از شایع ترین این راه ها که تازگی ها بعضی از جوان ها به آن متوسل می شوند، استفاده از نوشابه های انرژی زاست. اما اگر می دانستید که این نوشابه ها چه نوع عوارضی دارند شاید برای به دست آوردن انرژی بیشتر سراغ آنها نمی رفتید.

پیش از آن که درباره راه های افزایش انرژی بدن حرفی بزنیم بهتر است کمی درباره عوارض مصرف بیش از اندازه نوشابه های انرژی زا نیز برایتان توضیح بدهیم.پژوهش های علمی ثابت می کنند این نوشابه ها می توانند کار کبد و کلیه ها را مختل کنند.

آنها سبب بالا رفتن فشار خون و از دست دادن آب بدن می شوند ضمن آن که ممکن است در مبتلایان به صرع سبب سکته مغزی یا قلبی شوند.

مصرف این نوع نوشابه ها بشدت به دندان ها و حتی لثه ها آسیب می رساند. آنها سبب چاقی می شوند و نوعی احساس بی تابی و اضطراب و بی قراری را پس از مصرف در فرد به وجود می آورند. همچنین انواع گازدار این نوشابه ها از جذب کلسیم در بدن جلوگیری می کنند و سبب پوکی استخوان در درازمدت می شوند.

حالا هنوز هم می خواهید برای افزایش انرژی از نوشابه های انرژی زا و موادی شبیه آنها استفاده کنید؟ اما بهتر است پیش از هر اقدامی این گزارش را درباره راه های افزایش انرژی بدن ـ که ایسنا آن را از منبع علمی معتبر ترجمه کرده است و ما نیز با تغییراتی برای شما منتشرش می کنیم ـ بخوانید شاید نظرتان عوض شد.

● موز و هندوانه بخورید

موز و هندوانه از جمله میوه های شیرین و قندی هستند که می توانند به سرعت سطح انرژی را افزایش دهند. در واقع موز به اندازه مواد قندی مصنوعی و فرآوری شده در بالا بردن شاخص انرژی بدن موثر است با این تفاوت که این میوه تازه و طبیعی برخلاف قندهای مصنوعی، طاقت و توان انسان را افزایش می دهد و در عین حال حاوی مواد مغذی فراوانی از جمله فیبر خوراکی، ویتامین ها و املاح است. هندوانه نیز میوه شیرین و پرانرژی است که در عین حال مانع از هله و هوله خوری شبانه می شود.

● هویج و سیب زمینی، مخصوص پرانرژی ها

راهکار بعدی گنجاندن هویج و سیب زمینی به رژیم غذایی است. هویج و سیب زمینی نیز مانند نوشابه های شیرین قند خون را بالا می برند، اما برخلاف نوشیدنی ها و تنقلات ناسالم، منبع غنی از ریزمغذی های مهم مثل ویتامین های C وA و اسیدفولیک و پتاسیم هستند که بی تردید انرژی بدن را تا حد زیادی افزایش می دهند.

● استفاده از غلات سبوسدار

راهکار سوم استفاده از غلات سبوسدار است. غلات سبوسدار به صورت نان و گندمک، انرژی مطلوبی را به بدن می رسانند و بویژه برای وعده غذایی صبحانه مفید هستند. این خوردنی به آرامی در دستگاه گوارش هضم می شود و در نتیجه قند پایداری را وارد جریان خون می کند.

● نوشیدن آب، روزی ۱۰ تا ۱۵ لیوان

گزینه چهارم توجه به نقش حیاتی آب در حفظ طاقت بدن است. اگر در روز ۱۰ تا ۱۵ لیوان آب را بویژه در هوای گرم و در زمان فعالیت و کار زیاد به طور منظم نمی نوشید مطمئن باشید که خود را در معرض از دست دادن آب بدن و به اصطلاح دی هیدراته شدن قرار می دهید. هیچ گاه منتظر نمانید تا تشنه شوید و بعد آب بنوشید چون وقتی حتی زمانی که احساس تشنگی هم ندارید، بدن دچار کم آبی می شود و به آب بیشتر نیاز خواهد داشت.

● مدیریت ذخیره انرژی بدن

آخرین و در عین حال مهم ترین راهکار این است که ذخیره انرژی خود را مدیریت کنید. وقتی زمان خود را به گونه ای برنامه ریزی می کنید که به اندازه کافی استراحت، آرامش و تغذیه مناسب داشته باشید، می توانید انرژی حیاتی خود را حفظ کرده و همچنین فرصتی برای جمع آوری مجدد انرژی به دست آورید. در این وضعیت کیفیت زندگی و سطح ایمنی بدن و همچنین طاقت ذهنی و روانی فرد افزایش پیدا می کند. برای این منظور توصیه می شود که هر روز حداقل ۲۰تا ۲۵ دقیقه مدیتیشن (تمرکز روحی) انجام دهید.

مطمئن شوید که هر شبانه روز حداقل ۷ ساعت بخوابید، در بین روز ۱۵ تا ۲۰ دقیقه چرت زدن را فراموش نکنید چون با این کار می توانید با خستگی و افت انرژی مبارزه کنید.

۱۰ دقیقه در روز حرکات کششی انجام دهید. با انجام این تمرینات جریان خون در سراسر بدن تسهیل می شود و انرژی بدن در چند دقیقه افزایش پیدا می کند.

همچنین مطمئن شوید که خستگی شما دلیل پزشکی ندارد، چون مثلا مشکلاتی مثل کم کاری تیروئید، کم خونی ناشی از کاهش هموگلوبین و طیف دیگری از بیماری ها که با تست خون قابل شناسایی هستند، می توانند عامل خستگی باشند. به همین خاطر توصیه می شود که حداقل هر دو سال یکبار آزمایش کلی بدن را فراموش نکنید.
       
   
   
            روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir