بسیاری از افراد به دلیل شدت گرمی هوا در تابستان نمی توانند ورزش کنند،اما با این گرما چطور ورزش را شروع کنیم؟چگونه می توان در فصل تابستان ورزش کرد؟
فصل بهار بهترین زمان برای ورزش در فضای باز است.ورزش نه تنها سستی و بی حالی زمستان را از انسان دور میکند، بلکه سرآغاز خوبی برای کم کردن وزن و رسیدن به سلامتی است.

۱) قلب کالری را مصرف میکند:
اولین دلیل افزایش وزن،نداشتن فعالیت فیزیکی است.تکامل عملکرد متابولیکی (سوخت و ساز) ما را برای زندگی ای سرشاز از تحرک آماده کرده است.ولی امروزه انسان ها اکثرا زندگی ای بدون تحرک فیزیکی دارند.پیشینیان ما،برای بدست آوردن غذا شکار میکردند و برای این کار مسافت های طولانی را پای پیاده طی میکردند.همیشه در حال تعقیب و گاهی تحت تعقیب بودند. و در زندگی کنونی،انسان ها بیشتر غذا میخورند،در حالی که کمتر حرکت میکنند.وقتی انرژی زیادی از راه غذا بدست میآورید ولی آن را با تحرک و ورزش مصرف نمیکنید،بدنتان کالری ها را برای روز مبادا ذخیره میکند. و این یعنی افزایش قطر کمر و به خطر افتادن سلامتی.


باید با فعالیت هایی مثل پیاده روی،دوچرخه سواری،نرمش های ایروبیک،شنا و یوگا متابولیسم بدنتان را سرعت ببخشید.هر ورزشی که فعالیت قلب را افزایش دهد، کالری ها را میسوزاند.اگر اشتیاقی برای رفتن به کلاس های ورزش ندارید، میتوانید باغبانی کنید، اسکیت سواری کنید و یا حتی گلف بازی کنید!هر فعالیتی را که انتخاب کنید،باید آن را در محدوده مناسب بدنتان انجام دهید.برای افراد بالغ معمولی،محدوده قابل قبول ضربان قلب ۹۰ تا ۱۲۰ ضربان در دقیقه است.مربی ورزشی میتواند حدود مناسب ضربان قلب را برای شخص شما تعیین کند.

۲) با اشتیاق ورزش کنید

تجربه نشان میدهد بهترین زمان بندی برای ورزش، ۴ بار یا بیشتر در طول هفته و هر بار به مدت نیم ساعت است.اگر به هر دلیلی اهل ورزش نبوده اید،با حرکات آرام و تدریجی شروع کنید.مثلا برای شروع روزانه فقط چند دقیقه و مشخصا هر روز، ورزش کنید.در شروع هر هفته،پنج دقیقه به زمان ورزش بیافزایید.با این کار بعد از شش هفته به زمان ۳۰ دقیقه خواهید رسید و احساس شادابی فوق العاده ای خواهید کرد.

۳) نرمش های قدرتی!

همچنان که در ورزش بروی قلب و سوزاندن انرژی کار میکنید،از ماهیچه ها و استخوان ها غافل نشوید.وادار کردن استخوان ها و ماهیچه ها به تحمل وزن و کار کشیدن از آنها،برای سلامت آنها ضروری است.این امر باز افزایش سن،مهمتر میشود.به ورزش روزانه خود ۲۰ دقیقه نرمش تحمل وزن اضافه کنید.این کار ۳ یا ۴ بار در هفته انجام دهید.از جمله این نرمش ها میتوان به پیاده روی،ورزش های ایروبیک و ورزش های قدرتی با وزنه های سبک برای افزایش چگالی استخوان ها اشاره کرد.

۴) ورزش های همه جانبه

تای چی از ورزش های محبوب در خارج از چین است که به تعداد طرفداران آن هر لحظه افزوده میشود. تای چی ورزشی است که بدون فشار آوردن بر بدن، تمام حرکات مورد نیاز و ضروری را شامل میشود و تمام بخش های بدن از انجام آن بهره میبرند. تای چی را هر هفته سه بار و هر بار ۳۰ دقیقه انجام دهید.

ورزش های آبی،از دیگر ورزش هایی اند که تمام ضروریات را پوشش میدهند.شنا کردن نه تنها ورزشی عالی برای قلب است،بلکه کمک موثری برای ورم مفاصل است.برای کسانی که مفاصل، به خصوص زانوان و لگن متورم دارند، آب بهترین تکیه گاه برای مفاصل است.

۵) زیاده روی در ورزش

برخی از افراد چندین نوع ورزش را به یک باره و پشت سر هم انجام میدهند.آنها بعد از نرمش های آهسته به یوگا میپردازند و بعد از آن شروع به دویدن میکنند،بدون اینکه بین این فعالیت ها استراحت کنند.نقطه زمانی وجود دارد که بعد از آن ورزش نه تنها کمکی به بدن نمیکند،بلکه باعث خستگی مفرط و صدمه دیدن بخش های مختلف آن میشود.هدف از ورزش کردن این است که فرد بعد از آن احساس نشاط و شادابی کند.اگر تا ۱۵ دقیقه بعد از ورزش هنوز احساس خستگی و گاها احساس درد در برخی نقاظ بدن میکنید، در ورزش زیاده روی کرده اید.

دیگر الگوی نامناسب برای ورزش،شیوه آخر هفته ای است.برخی افراد در تعطیلی آخر هفته فشار بسیاری بر خود می آورند و ورزش های سنگین مثل دوچرخه سواری در کوه انجام میدهند، در حالی که در طول هفته هیچ تحرکی نداشته اند.این نوع ورزش های سنگین هیچ ایراد علمی ندارند ولی وقتی به طور مرتب تکرار نشوند،میتوانند موجب جراحت و آسیب دیدگی شوند.

مطالعات فراوانی در این زمینه انجام شده است.همه این تحقیقات نشان میدهند که ورزش های متعادل و منظم برای سلامت افراد و همچنین کم کردن وزن بهتر هستند تا ورزش های سنگین و دوره ای.
       
   
   
            تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ    
            سایت سیمرغ ( www.seemorgh.com )